Den första sidgående isbrytaren!

En innovativ och något märkligt ny isbrytning och räddningsfartyg har lanserats på Arctech Helsinki Shipyard .

Det nya fartyget , som heter " Baltika "  har en asymmetrisk skrov  med en patenterad sned design och tre 360 graders roterande propulsors (poddar)  som tillåter fartyget att fungera effektivt i sidled, bakåt och framåt.
I sneda läge fartyget kommer att kunna generera en 50m bred kanal på 0,6 meter tjock is. Fartyget kan arbeta på 1,0 meter tjock is .
Här är en illustration som visar de isbrytnings fördelarna som man har med " sned " läge jämfört med standard skrov.

Baltika kommer att användas i isbrytning , räddnings-och olje respons och miljöarbeten i Finska viken

Finsk-ryskt samarbete
" Det här projektet är mycket viktigt för Ryssland . Byggandet av detta fartyg och dess framtida verksamhet i Finska viken är ett viktigt steg i samarbetet mellan Finland och Ryssland " , säger chefen för den federala myndigheten för hav och flodtransporter i ryssland, Alexander Davydenko .

Baltika kommer att levereras våren 2014 ochdom huvudsakliga arbetsuppgifterna är isbrytning, sjöräddning och Miljöbekämpning.
Fartyget byggs av Arctech Helsinki Shipyard i samarbete med ryska Shipyard Yantar, som svarar för stålsektionerna.

Vid första anblicken så är det väldigt lite som ser rätt ut på den här isbrytaren. Babordssidan har nästan ingenting gemensamt med styrbordssidan och även bryggan verkar inte ha rätt vinkel...

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter