Kockums får rita ny ubåt för Australien

Ny teknink skriver:

Ubåtsvarvet Kockums (TKMS AB) har fått en beställning från Australien som rör landets kommande gigantiska projekt att anskaffa 12 nya ubåtar. Nyheten är än så länge inte bekräftad officiellt, men de anställda fick information i går eftermiddag.Ordern innebär att Kockums ska lägga fram en förstudie kring hur nästa generations australiska Collinsubåt ska se ut och är mycket prestigefull för Kockums.

Studiekontraktet blev klart tidigare i veckan och beskrivs utgöra "ett extremt viktigt första steg för Kockums". På sikt kan det leda fram till mångmiljardkontrakt som rör konstruktionen av den nya ubåten.

Sedan 2009 arbetar Australien med ubåtsprogrammet Sea1000 som omfattar 12 nya oceangående ubåtar. De senare beräknas kosta uppåt 40 miljarder australiska dollar eller 240 miljarder svenska kronor.

Landets regering och försvarsmyndigheter har studerat olika alternativ men i oktober i år uppgav försvarsministern David Johnston att en moderniserad och vidareutvecklad Collinsubåt var regeringens favoritalternativ.

Fördelarna med att vidareutveckla Collinsubåten beskrivs vara att Australiens industri nu har byggt upp en stor kompetens inom området ubåtar och undervattensteknik. Samtidigt siktar man på att själva bygga ubåtarna, något som skulle innebära många nya jobb och investeringar i södra Australien.

I maj i år skrev Sverige och Australien ett kontrakt som innebär att Australien får rätt att del av svenskutvecklad undervattensteknik, och även teknik som kan komma att användas i den nya svenska ubåten A26. A26:an är en betydligt mindre ubåt, med ett deplacement på 1800 ton, men kommer att vara utrustad med Stirlingmotorer som gör att den kan dölja sig flera veckor under ytan.

Australien har i dag sex Collinsubåtar på över 3000 ton. De beställdes 1987 av Kockums AB men tillverkades på varv i Adelaide i Australien. De hör till de största konventionella ubåtarna i världen och drivs av dieselelektriska motorer.

Den första Collinsubåten, HMAS Collins sjösattes 1993 och levererades till den australiska marinen, Royal Australian Navy, i maj 1996.



Av: Håkan Abrahamson & Monica Kleja

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter