Isbrytningssäsongen får ett tidigt slut och två av de svenska statsisbrytarna blir frimärksmotiv.

isbrytare

-Det är en av isbrytarhistoriens lindrigaste vintrar. Den lindrigaste var 1991/92 då endast 121 fartyg behövde assistans. Som jämförelse var förra året en normalvinter och då pågick isbrytningen till i början av maj. Ulf Gullne, chef för Sjöfartsverkets isbrytarledning

Samtidigt som isbrytningssäsongen går mot ett tidigt slut blir två av de svenska statsisbrytarna frimärksmotiv.

Isbrytningssäsongen som startade den 10 december har präglats av milt väder och lindriga isförhållanden. I år har de svenska isbrytarna hittills assisterat 345 fartyg. Som jämförelse brukar det vid den här tidpunkten under en normalvinter ha varit närmare 1000 assistanser.

Isbrytaren Atle har redan tagits ur tjänst och i veckan väntas isbrytningssäsongen ta slut även för Ale och Frej. Av Sjöfartsverkets fem isbrytare så är det nu bara Ymer som assisterar trafiken i Bottenviken. Sveriges största isbrytare, Oden, behövde inte tas i tjänst alls under vintern.

– Det är en av isbrytarhistoriens lindrigaste vintrar. Den lindrigaste var 1991/92 då endast 121 fartyg behövde assistans. Som jämförelse var förra året en normalvinter och då pågick isbrytningen till i början av maj, säger Ulf Gullne, chef för Sjöfartsverkets isbrytarledning.

De svenska isbrytarna har alltid fascinerat och intresserat och ett tecken på det är att Atle och Ymer nu blivit frimärksmotiv. Från och med den 17 mars finns de två utgivna på varsitt frimärke i valören 12 kronor. Frimärkena har graverats av Martin Mörck efter förlagor av Norbert Tamas som utgått från fotografier tagna av Ove Nilsson.

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter